środa, 28 sierpnia 2019

"Życie na zamówienie, czyli espresso z cukrem" - Karolina Wilczyńska



Życie
na zamówienie,
czyli espresso z cukrem

Autor: Karolina Wilczyńska
Cykl: Kawiarenka za rogiem (tom 1)
Wydawnictwo: FILIA

"Życie na zamówienie, czyli espresso z cukrem" Karoliny Wilczyńskiej to pierwsza część otwierająca nowy cykl „Kawiarenka za rogiem”. Przesłodka okładka w odcieniach fioletu – od razu przykuła mój wzrok. Uwielbiam fiolet i stąd ta słabość, żeby o tym wspomnieć w tej recenzji, a wiecie, że raczej nieszczególnie poświęcam czas tego typu aspektom w moich opiniach książkowych.
Czy smakowało mi espresso z cukrem podane przez Karolinę Wilczyńską?

Przypadkowe odwiedziny całkowicie zmieniły jej życie…

Miłka trafiła do „Kawiarenki za rogiem” zupełnym przypadkiem. W pierwszej chwili poczuła się zniechęcona - mrukliwy barman i niemiła kelnerka nie nastrajali pozytywnie do tego miejsca. Wtedy jednak dziewczyna skosztowała pysznej herbaty jaśminowej w towarzystwie pewnej wróżki, poznała egzotycznego bluesmana Bogdana, a także zaprzyjaźniła się z kotem Włóczęgą.

No i stało się – Miłka zdecydowała się zostać w Kawiarence na dłużej. Co z tego wyniknie?
Kobieta wciąż musi uporać się z prześladującym ją Rafałem, zmierzyć z rodzinną tajemnicą powierzoną jej przed śmiercią babci, a także przekonać się, jakie miejsce w jej życiu zajmie mały Franek.

"Życie na zamówienie, czyli espresso z cukrem" to opowieść pełna miłości, ważnych życiowych problemów i rodzinnych tajemnic.

Uśmiechniesz się, wzruszysz, ale przede wszystkim odnajdziesz w Miłce cząstkę siebie!

"Życie na zamówienie, czyli espresso z cukrem" to powieść lekka, promienna w wydźwięku, przy której przyjemnie spędziłam upalne popołudnia, popijając oczywiście kawkę. No bo jak mogło być inaczej… :)

Czasami czarne nie jest takie złe — powiedziała, patrząc Miłce prosto w oczy. – Na przykład kawa. Wyobraź sobie espresso. Ciemny, gęsty płyn, gorzki w smaku. A jednak ludzie nie rezygnują z espresso. Dlaczego? Bo daje mnóstwo energii i pozwala zebrać siły do działania. Tak też jest w życiu — czasami trzeba przetrwać coś gorzkiego, żeby zdobyć siłę do osiągnięcia celu. Bo on jest ważniejszy niż chwilowa niedogodność.

Spotkałam się z opiniami, iż jest to raczej przewidywalna lektura i niezbyt wysokich lotów, bądź nie posiadająca głębszego przekazu.
Mimo to w moim odczuciu "Życie na zamówienie, czyli espresso z cukrem" to nie tylko kawowa eteryczność aksamitnego espresso.
To powieść, która za sprawą wprawnego pióra autorki posiada wielki ładunek mądrości, która podobnie jak drobinki cukru poprzetykana jest pomiędzy wierszami. Ktoś, kto posiada w sobie sporą dawkę wrażliwości natychmiast wychwyci w tej lekturze to, na co Karolina Wilczyńska starała się zwrócić uwagę.
A historia Miłki z pewnością wielu osobom pozwali nabrać sił, do tego, by stawić czoło posępnym dniom i trudnym decyzjom.

Powieść Karoliny Wilczyńskiej to wybuchowa mieszanka charakterów. 
I trudno nie zwrócić na to uwagi:
Miłka – czasem było mi trudno ją zrozumieć, niemniej jednak jest sympatyczną kobietą, która mimo braku wiary w siebie, stara się poradzić sobie w życiu sama.

Paula – irytująca pannica na wysokich obcasach, nie potrafiłam przegonić sprzed oczu obrazu nadętej, lekko pustawej, ale i wyrachowanej laski z ustami jak u karpia i cyckami jak milion dolarów.

Remek – gburowaty, wytatuowany barman i barista – bardzo skryty, ale sprawia jednocześnie wrażenie najbardziej szczerej osoby w całej kawiarence, bo chociaż mało się odzywa, to jak coś powie, to klękajcie narody.

Tymon – właściciel kawiarenki, nie powiem, żeby nie działał mi na nerwy, trudny do określenia w moim odczuciu, niby buc i palant, a jednak coś ma w sobie co przyciąga jak magnes...no same zobaczycie ;)

Rafał – no tutaj to już w ogóle ręce opadają...Nie. Nie powiem nic więcej. Dowiecie się z lektury.

Aga – przyjaciółka Miłki, hmm...tak naprawdę ciśnie mi się na usta tylko jeden możliwy komentarz - „prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”.

Wróżka” Wera – najmilsza i najdelikatniejsza postać w całej powieści. Nie sposób jej nie obdarzyć absolutną sympatią.


"Życie na zamówienie, czyli espresso z cukrem" to krótko mówiąc opowieść o słodko – gorzkim smaku życia.

Moje życie było do tej pory jak kawa – próbowałam gorzkich doświadczeń, ale one dały mi siłę. A teraz pora na zmianę przyzwyczajeń, bo właśnie zauważyłam, że los podsuwa mi coś na osłodę. Skorzystam więc z tego, że moje życie stało się słodsze. Jak espresso z cukrem.”

Bardzo dobrze poczułam się w „Kawiarence za rogiem” dlatego z chęcią tam wrócę i poznam nowe smaki, które przygotuje dla mnie Karolina Wilczyńska.
Dacie się namówić na wyjście razem ze mną?

Za egzemplarz do recenzji serdecznie dziękuję Wydawnictwu FILIA.


2 komentarze: